Header Minnehof

        Wil je onze blogteksten lezen, klik op het hoofdmenu blog of
               zie onze website: blog.minnehof.be

Over meditatie en het helingsproces in meditatie

 

OVER MEDITATIE

Wat is meditatie?
Mediteren is je geest verstillen en je hart openen. Zo stem jij je af op je wezenlijk zelf, je innerlijk licht. Je komt thuis in jezelf én in het grotere dan jezelf, in het grote hart van mededogen zoals sommige westerse boeddhisten het benoemen, of in de goddelijke schoot van liefde zoals christelijke mystici het poëtisch uitdrukken.

Hoe mediteren?
Mediteren is met mildheid aanwezig zijn in het ‘hier en nu’. Via je adem en/of een mantra je aandacht steeds terugbrengen naar het ‘nu’.

Welke vorm van meditatie beoefen jij, boeddhistische of christelijke meditatie?
Mijn meditatie praktijk is de mantra meditatie geworteld in de christelijke traditie en verrijkt door inzichten uit het Boeddhisme. Mijn spirituele familie is de wereldgemeenschap voor christelijke meditatie.

Wat is het verschil tussen christelijk en boeddhistische meditatie?
Eeuwenlang hebben we ons blind gestaard op de verschillen tussen religies met veel religieuze arrogantie en verdeeldheid als gevolg. Laat ons zoeken naar wat ons verbindt, om onze ogen te openen en respect te hebben voor de verschillen. 

Religies zijn als sterke bomen,
verschillend van elkaar,
maar geworteld in dezelfde
Oergrond van het bestaan
.



Je mag christelijke en boeddhistische meditatie toch niet vermengen!
Het gaat niet om vermenging of versmelting
maar om aanvulling en verrijking.


Meditatie is een universele discipline in alle mystieke tradities, die ons in contact brengt met het Onnoembare. Elke traditie benadrukt een bepaald aspect van meditatie of bekijkt het vanuit een bepaald perspectief. De oosterse, waaronder de boeddhistische traditie benadrukt de contemplatieve houding van bewustheid en wakkerheid. Meditatie beleven ze als een zijnsavontuur. Bewust-zijn van dit ene moment staat centraal, totale openheid zijn voor de stroom van het leven. Jezus en de christelijke mystici benadrukken de contemplatieve houding van overgave en ontvankelijkheid. Meditatie beleven ze als een liefdesavontuur. Liefde zijn ‘hier en nu’ staat centraal, totale overgave zijn aan de goddelijke Geliefde, de scheppende liefdesbron van leven.

Hoe spreek jij over meditatie in de retraite?
In de retraite belicht ik de meditatie zowel als een zijnsavontuur als een liefdesavontuur, want zo beleef ik het zelf. Mediteren is voor mij hier en nu zijn én in liefde zijn. Beide perspectieven zijn niet in strijd met elkaar maar vullen elkaar aan.

Wat zijn jouw inspiratiebronnen wat de meditatie betreft?
Mijn grootste inspiratiebron is de wijsheid en de persoon van Jezus. Van Boeddha heb ik veel geleerd, hij is en blijft een groot leraar voor mij, maar Jezus ervaar ik als mijn hartsverbinding met de Ene Onnoembare werkelijkheid. Verder ontvang ik veel inspiratie uit de vroegchristelijke meditatie traditie die in de jaren ’80 door de benedictijner monnik John Main opnieuw is vertaald naar de eigentijdse ervaring. John Main is de initiator van de wereldgemeenschap voor christelijke meditatie. Zijn christelijke contemplatie visie op meditatie is boeiend en inspireert mij om meditatie te beleven als een zijnsavontuur en een liefdesavontuur.

 

HET HELINGSPROCES IN MEDITATIE

Het lukt mij niet om te mediteren. Gedachten blijven maar komen.  In plaats van rust ervaar ik onrust. Ik denk dat meditatie niet voor mij is.
Meditatie wordt soms te romantisch voorgesteld als zijnde een wondermiddel om tot rust te komen. Jammer genoeg kunnen we die rust niet vasthouden en dan lijkt het wel of mediteren niet lukt. In meditatie gaat het echter niet om lukken of mislukken, om grijpen naar rust en vrede, om krampachtig streven naar gedachteloos worden. In meditatie gaat het om transformatie, een geleidelijke transformatie van denken en voelen.

Hoe moet ik mij het meditatie proces voorstellen?
Het is een proces van wonde naar verwondering. Ik vergelijk het graag met de seizoenen in de natuur. In meditatie ervaar je de innerlijke seizoenen van herfst (loslaten), winter (wachten), lente (nieuw leven tintelt) en zomer (bruisend leven). Soms ga je door heftige emotionele of mentale chaos, soms lijkt alles saai en somber, soms voel je de zachte bries van ontkiemend leven en soms is je innerlijke leven vol lichtheid en vitaliteit. Je kan deze seizoenen zelfs doorlopen in de tijdspanne van één meditatie, maar meestal gaat het om een geleidelijk groeiproces.

Wat moet ik doen als er heftige emoties optreden in de meditatie?
Eerst en vooral beseffen dat iedereen op het meditatie pad dit tegenkomt. Onrust, ongemak, chaotisch denken, storende emoties, we beschouwen ze als struikelstenen op het pad. Maar je kunt ze ook gaan ‘zien’ als stapstenen naar heling. De meditatie discipline van ‘zijn’ in het ‘nu’ brengt je in contact met steeds diepere lagen van rust én onrust, vreugde én verdriet, hoop en wanhoop.  In meditatie hoef je daar niets mee te doen. In meditatie analyseer je deze emoties niet, je voelt alleen maar. Wat daarbij helpt is het even benoemen van emoties zoals: ‘ah …onrust’, ‘ah…verdriet’. Maar je blijft bij het voelen, bij de rauwe energie van de angst en het verdriet. Zo vlucht je niet in je denken, in de angstige gedachten die heftig kunnen opkomen en je proberen te overmeesteren. Laat de gedachten maar zijn zoals ze zijn, jij hoeft er niets mee te doen, je bent er niet mee bezig, jij bent gewoon aanwezig…hier en nu.

Is meditatie niet een onderdrukking van het psychologisch helingsproces, ik moet toch verantwoordelijkheid opnemen voor mijn emoties en eraan werken?
Mediteren is totale overgave aan wat is. Tijdens de meditatie periode laat je het helingsproces gebeuren. Na de meditatie kan je werken met je emoties, je kan ze neerschrijven, je kan ze schilderen, je kan ze uitdansen, je kan zachte helende lichaamsoefeningen doen of je proces delen met een ander. Zo kan je ze beter verwerken. Maar tijdens de meditatie laat je al het werken aan jezelf los. Je laat het proces gebeuren. Het helingsproces gaat ook gewoon verder in het verborgene, zonder dat jij daar steeds controle over houdt.

Wat gebeurt er in het helingsproces?
Om het helingsproces uit te leggen gebruik ik graag het beeld van een bron. Je wezenlijk zelf is als een bron verborgen onder stenen of blokken, onder emotionele blokkades. Bij een eerste confrontatie met die blokkades heb je het gevoel alsof het gaat om betonnen blokken, om harde steen waar je niet door kan. Maar door te erkennen wat is, door mild aanwezig te blijven bij de rauwe energie van hardheid en pijn, gebeurt er geleidelijk aan een energetische verschuiving. Je gaat ervaren dat de emotionele blokkades niet meer zo zwaar, drukkend en verlammend zijn. Met verwondering ontdek je dat emotionele blokkades geen harde stenen zijn, maar ijsblokken die in de warmte en het licht van je mildheid langzaam gaan smelten. Zo groei je (telkens weer) van wonde naar verwondering.

Wat is de impact van meditatie op mijn dagelijkse leven?
In meditatie gaat het om verbinding met je wezenlijke zelf, door overgave aan wat is. In het mild aanwezig zijn bij jezelf, schep jij ruimte voor je wezenlijke zelf. Zo kunnen je zielskwaliteiten van vertrouwen en mededogen opwellen die je in je dagelijkse leven kunt toepassen.

Print pagina
Mail pagina